INTRODUKTION
Dessa allmänna villkor gäller för dina köp från Negarin och på webbsidan www.negarin.com. Villkoren utgör ett avtal mellan dig och Negarin, org. nr 556988-4272. Genom att göra köp ifrån och använda denna webbsida så förbinder du dig till följande villkor. Vi ber dig därför att noga läsa igenom villkoren före du använder vår sida. Du bekräftar samtidigt att du läst igenom och godkänt vår Publicering & Integritetspolicy.
Produkter och Sortiment
Vi har både egna tillverkning av personliga- och specialbeställda smycke och dessutom försäljning av andra tillverkare. Våra egna tillverkade smycke är alla namnsmycket och flesta av stensmycket sortimentet. Vi handplockar även noggrant välskapade och värdefulla smycket från andra tillverkare för att kunna erbjuda en bredare sortiment till våra kunder.
Material
Alla våra smycket tillverkas antingen av guld eller silver. Vi tillverkar våra silversmycket av Argentium® silver 935/960 som har högre silverhalt och guldsmycket av 18K guld. Andra produkter i vårt sortiment från andra tillverkare är gjort av sterling silver 925.
Beställning
Beställning/köp görs genom vår hemsida antingen bland vår produktsortiment eller specialbeställningssida.
För att kunna handla hos oss har vi en åldersgräns på 18 år.
Orderläggning
När du lägger en beställning på vår hemsida skickas ett automatiskt email som din beställning har mottagit. Efter granskning av din beställning kommer vi att skicka en elektronisk bekräftelse/faktura till din email-adress som bekräftelse på ditt köp. Det är därför viktigt att du skriver in rätt email-adress när du gör en beställning. Vi rekommenderar att du sparar bekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kontakt med vår kundtjänst. Bekräftelsen utgör också ditt kvitto på att du genomfört köpet.
För specialbeställningar kommer vi att kontakta er med kompleterande uppgifter och eventuella design förslag. Efter att du godkänner/väljer utvalda design kommer vi prissätta och skicka en orderbekräftelse.
En orderläggning utan orderbekräftelse har inga bindande ansvar för oss.
Leveranstid
Leveranstiden varierar beroende på produkt och beställning.
- Lagerprodukter skickas alltid inom 1-3 arbetsdagar
- Tillverkning av smycke med färdig design levereras inom en arbetsvecka förutsatt att inga ändringar och tillämpningar önskas.
- Alla specialbeställningar med särskild design kommer att levereras inom två arbetsveckor.
Leveranser sker bara till folkbokföringsadressen. Var noga vid beställning att angivna adress ska stämma med folkbokföringsadressen. Om beställningen ska leverans till en annan adrees än bokföringsadressen till exempel som en gåva ta kontakt med oss för att lösa detta.
Försändelsen och ditt ansvar
Samtliga försändelser från Negarin skickas med Postnord inom Sverige. Om Er beställning mot förmodan ej kommer fram kontakta oss på email kundservice@negarin.com och besvara nödvändiga frågor för att vi ska kunna anmäla Er försändelse till Postnord. Reklamation av skadat emballage, felaktig vara eller utebliven leverans måste anmälas till oss inom 7 dagar från att varan skickats från oss. Anmälningar inkomna efter denna tid kommer att utredas.
Observera att det är Ert ansvar att adress och användardata är uppdaterad och korrekt. Var noggrann med att både För- och Efternamn, Adress med Gata samt Lgh-/Husnummer stämmer överens med vad som står angivet på Er brevlåda/-inkast. Vi ansvarar ej vid fall där uppgifterna visar sig vara felaktiga och försändelsen returneras då till oss. (normalt inom cirka 14 dagar) Vid händelse av detta kontaktar vi Er för ersättning gällande ytterligare fraktkostnad.
Garanti
Våra produkter är tillverkade för att leva upp till Negarin’s höga kvalitetskrav. Tidsfristen för en enskilds produkt garanti varierar beroende på tillverkare och varumärke vilket går att utläsa i produktens beskrivning.
Alla våra egna tillverkade produkter har livstids garanti på kvalitet och innehål som deklarerad i produkt beskrivningen. Produkter från andra tillverkare garanteras hållbarhet som står i produkt beskrivningen.
Om produkten blir skadad under användning kan vi reparera den mot en serviceavgift. När en produkt returneras inom perioden för vilken garantin är giltig kommer denna att repareras eller bytas ut mot ny vara av Negarin, utan extra kostnad, inom rimlig tid efter det att produkten har returnerats. Om din vara har en defekt som är inom ramarna för att vara ett anspråk på garantin kan du kontakta vår kundservice genom kontaktformuläret, eller maila oss på kundservice@negarin.com, för att gå vidare med ärendet. För att få snabbare hjälp med detta kan du inkludera denna information:
Beställningsnummer
Bilder på produkten samt dess skador, med varierande avstånd för att underlätta returprocessen i bedömningsstadiet.
Negarin tillförsäkrar kunden att produkten håller lämplig standard för användbarhet, pålitlighet, och hållbarhet. Negarin-garantin täcker inte:
- Defekter och skador på grund av förlust, stöld, brand, vatten eller en naturkatastrof. (kontakt med vatten bör undvikas)
- Fel eller skador som orsakats av felaktig användning, slarv (slag, bucklor, krosskador, slitskator, repor etc.) eller olyckor.
- Fel eller skador som orsakats av oberättigad reparation eller modifiering av en tredje part, utan medgivande av Negarin.
- Estetiska förändringar, defekter och skador på grund av normalt slitage och åldrande (t. ex. mindre repor, missfärgning av materialet, repor på ytan etc.)
Om du har frågor angående garanti kan du alltid kontakta vår kundsupport på kundservice@negarin.com
Ej upphämtade försändelser
Ni har 14 dagar på Er att hämta ut Ert paket hos närmaste ombud. Direkt när försändelsen når angiven adress skickas en avisering via sms alternativt post. Om Ni ej hämtar ut försändelsen inom 14 dagar kommer vi debitera Er för omkostnader gällande returfrakt till oss, administrativa kostnader som detta medför samt ny fraktkostnad. Debiteringen för ej uthämtad försändelse är 350 kr, sedan tillkommer en debitering om 80 kr för ny frakt. En faktura med beställningens ursprungliga summa tillsammans med dessa belopp skickas från oss samma dag som en ej uthämtad försändelse registreras.
Observera att tidsfristen om 14 dagars ångerrätt löper ut vid ej upphämtning och Ni är enligt lag skyldig att erlägga betalning. Den nya fakturan har 10 dagars kredit varpå utebliven likvid omedelbart lämnas över till Inkasso. När vi registrerat Er betalning kommer Er beställning att återigen levereras inom 1-5 arbetsdagar.
Retur, byte och ångerrätt
Vi har 30 dagar öppet köp från den dag som varan finns tillgänglig att upphämta förutsatt att varan inte är specialtillverkad efter beställning. För att returen skall godkännas måste det returnerade smycket vara i nyskick när vi får det åter. Returnera smycket tillsammans med följesedeln. Vi återbetalar köpesumman till dig inom 10 dagar efter det att vi har återfått smycket. Du står själv för returfrakten och ansvarar för smycket tills dess det ankommit till oss. Full återbetalning gäller under omständigheterna att produkten är oanvänd och i nyskick.
Fraktkostnaden återbetalas ej och du som kund står själv för returkostnaden. Du kan antingen skicka försändelsen själv eller begära returfraktsedeln från oss som kostar 39kr. Dessutom fri frakt gäller inte för beställningar som returneras. Vid retur av en beställning med fri frakt debiteras frakten med 49kr och dras av återbetalningssumman.
Vid önska till byte med annan produkt kan returbeloppet användas som tillgodo till nästa köp och inga frakt dras av summan för beställningar med frifrakt.
Vid fall då produkten är använd håller Negarin rätten att besluta om värdeminskningsavdrag för produkten eller neka returen.
Observera att retur samt byte gäller ej för beställningsvaror som tillverkas unikt för dig eller med tydlig personlig prägel som graverade produkter. Produkter med plomberad påse (hygienartiklar) får ej ha bruten plombering. Vid bruten plombering gäller ej ånger- eller bytesrätt. (exempel på plomberade produkter är örhängen) I samband med att du gör en retur är det din skyldighet att informera Klarna om detta så du undviker betalningspåminnelse. Negarin ansvarar ej för eventuella påminnelseavgifter. Vänligen använd returformuläret när du returnerar varan/varorna. Packa produkterna varsamt och returnera de i en försändelse som håller för postgången.
Reklamation
Vid godkänt reklamation ersättning vi defekta varan med en till utan extra kostnader och frakt eller återbetalar vi på kundens begäran. Om det visar sig att skadan har skett genom felhantering eller ytterspåverkan kommer vi att neka reklamationen. I så fall står kunden för frakten att skicka tillbaka varan.
Utnyttjande av returpolicy
Om det finns rimliga motiv att misstänka att en kund missbrukar returpolicyn på ett icke-hållbart sätt, har Negarin rätt att avbryta pågående beställningar och/eller pausa kunden från framtida köp. Observera att policyn endast gäller fall där beteendet är systematiskt och kan därmed inte tillämpas på slumpmässiga eller enskilda fall. Exempel på dessa fall är återförsäljning av beställda produkter, ohållbart och överdrivet köpbeteende eller bedrägeri.
Reservation
Negarin förbehåller sig rätten att utan vidare motivering häva en beställning. Negarin reserverar sig för måttavvikelser på samtliga produkter med upp till 10%. (Om det står ”bredd ca: 10 mm” är alltså felmarginalen på 1 mm) Negarin reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel på sidan, såsom fel i beskrivning, teknisk specifikation, priser samt prisjusteringar. Vid fall av felaktigt pris för en vara Ni beställt strävar vi efter att meddela Er detta och invänta Ert godkännande av korrigerat pris innan vi fortsätter med beställningen. Negarin förbehåller sig rätten att av kund kräva pengar vid ett visande av för lågt felaktigt pris.
Force majeure
Negarin skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden eller uteblivna leveranser från underleverantörer samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.